De huiskamer
De huiskamer op Jenpaplanschool de Buizerd is een ruimte die is ingericht als huiskamer. Het is een fijne plek die rust uitstraalt en je het gevoel geeft dat je altijd welkom bent. Kinderen door de gehele school kunnen gebruik maken van de huiskamer, dit wordt vooraf met het kind, ouders, leerkracht en zorgexpert besproken en vastgelegd in een plan. Het kunnen vaste momenten zijn waar kinderen begeleiding krijgen van de pedagogen uit de huiskamer, het kan ook op vrije inloop zijn wanneer het kind hier behoefte aan heeft met altijd als doel binnen korte tijd weer terug te kunnen naar de eigen stamgroep. We bieden structurele hulp wanneer dit is vastgelegd in het plan, maar het kan ook incidenteel voorkomen dat het voor een kind fijn is om even tot rust te kunnen komen in de huiskamer.
Binnen de huiskamer komen kinderen met uiteenlopende behoeften en hier wordt altijd zoveel mogelijk op afgestemd.
De huiskamer is in eerste instantie bedoeld voor kinderen die het nodig hebben om te ontprikkelen door te zorgen voor een rustmoment. Hier kan een kind (vooraf in een plan besproken) kiezen wat hij/zij nodig heeft om tot rust te komen en hoeveel tijd daarvoor nodig is. Het is een ruimte met verschillende rusthoekjes waar gelezen kan worden, een puzzel kan worden gemaakt, met klei bezig kan zijn, de lavalmp kan bekijken, fidget toys kan gebruiken of gewoon even onder de verzwaringsdeken kunnen liggen.
Ook wordt er binnen de huiskamer door de kindercoach gewerkt aan executieve functies, zelfvertrouwen en zelfbeeld bij kinderen, samenspel/samenwerking, het herkennen en leren omgaan met emoties, werken aan een growth-mindset bij kinderen en soms ook even gewoon je verhaal kwijt kunnen. Dit laatste kan in de huiskamer plaatsvinden, maar ook in een aparte ruimte.
We proberen dit zoveel mogelijk preventief in te zetten zodat het kind een positieve ervaring op doet zowel in de huiskamer als in de stamgroep.
Daarnaast kunnen de kinderen ook bij het buitenspelen een beroep doen op de huiskamer indien dit noodzakelijk is en ondersteunen de pedagogen bij sommige klassen de gymlessen en/of muzieklessen voor de kinderen die het hier lastiger hebben i.v.m. overprikkeling.
Buiten de huiskamer kan het werken in de tuin met begeleiding of een klusje met de conciƫrge uitkomst bieden. Wat er nodig is om te kunnen ontprikkelen zal vooraf met het kind besproken worden. De tijd die het kind nodig heeft zal visueel worden gemaakt middels een zandloper. Het kind en specialist pedagogisch handelen stellen samen een plan op.